Tentoonstellingen op chronologische volgorde
huidige expositie

tentoonstelling
'Voortborduren
op onze ware Natuur'
20 april t/m 20 juli 2025
'Voortborduren op onze ware Natuur'
MW Goldjebloum
Ruim honderd handborduur-werkjes worden gepresenteerd in 'kerkje van Goldjebloum' te Assen
De titel is dubbelzinnig want behalve dat er op de schoonheid van onderwerpen uit de natuur wordt doorgeborduurd,
verwijst deze ook naar onze eigen levendigheid als mens.
Dit is wat wij (ook) zijn, gebaseerd op o.a. het Taoïsme; Het leven is in ons, gaat door ons en is om ons heen,
wij zijn deze levendigheid, altijd verbonden met elkaar in oneindig bewustzijn.
Net zoals elk ander levend iets; blad, bloem, slak enz.
De oogst van vier jaar dagelijks meditatief borduren wordt hier getoond.
NB Op 29 juni gesloten vanwege TT-ASSEN
Open; telkens op zondag van 13.00-16.30 uur
Vrij entree op zondag, een bijdrage gewaardeerd
Op afspraak geldt voor groepen ( min 5 pers.); entree is dan 5,- p.p. incl. koffie/thee en toelichting
Nog meer toelichting op de tentoonstelling? klik op GEDICHTEN-foto's
Tijdens deze tentoonstelling zijn er borduurworkshops en meditaties gepland
en is er voor de deelnemers hiervan natuurlijk ook gelegenheid om de expositie te bekijken.
zie > Actueel/Agenda
afb. boven; 'Oneindige liefde in de roos'
handborduurwerk, 20 x20 cm
UPCOMING
Tentoonstelling Ina Fekken

afb. Bijou 17, papier, 60cm h.
'Papier van kantelpunt naar mogelijkheid'
EH Fekken
27 juli t/m 5 oktober 2025
'In 1992 ben ik als autonoom beeldend kunstenaar met geënsceneerde foto's afgestudeerd aan de Kunstacademie Minerva te Groningen. Vooraf aan deze studie heb ik op de Hogere Landbouwschool, de richting milieukunde afgerond. Dit is bepalend geweest voor de onderliggende thematiek in mijn werk. De onontkoombare invloed die de mens heeft op de natuur/omgeving is mijn centrale motief.
De ideeën rond de geënsceneerde foto's raakten uitgeput, daarna maakte ik een aantal jaren kleurrijke schilderijen in acrylverf met behulp van zelfontworpen sjablonen. In een later stadium voegde ik vormen in uitgesneden papier aan de schilderijen toe. Het papier nam in mijn werk een steeds grotere plaats in. De schilderijen zijn verdwenen. Tegenwoordig werk ik bijna uitsluitend in het materiaal papier.
Papier heeft een fragiele kwaliteit die heel goed samenvalt met de thema's waarover ik het wil hebben.
In eerste instantie sneed ik papier met de hand. Later ontdekte ik de lasersnijmachine, gebrande randen aan het papier zijn een kenmerkend aspect van mijn werk. Met de lasersnijmachine kan ik met verschillende papiersoorten en diktes experimenteren, op een manier die niet op een handmatige manier te realiseren is. En het werd mogelijk om grote installaties te maken.
Inmiddels heb ik in o.a. kerken diverse papierinstallaties uitgevoerd. Kerken zijn vanouds een toevluchtsoord, bieden bescherming, zijn een plek van bezinning en daarom een ideaal canvas voor mijn thematiek. Hoe een interieur zich verhoudt tot mijn werk is mede leidend voor het resultaat. De installatie verbindt het verleden en de actualiteit. Een aantal installaties gingen over de gaswinningsproblematiek, die in de provincie Groningen speelt en aan de historische, deels middeleeuwse kerkgebouwen in dit gebied schade aanricht.
Mijn series in (kalk)papier zijn geworteld in een onderliggend thema. Zoals “Het opmerkelijke verdwijnen...”, deze komt voort uit de berichten over de afname van insecten wereldwijd en in Nederland. Of de “Pleureuses”, dat over de door menselijk handelen veroorzaakte misstanden gaat.
In mijn werk contrasteert het onderwerp met de lieflijkheid van de techniek en het kwetsbare materiaal papier.'